Aby schudnąć trzeba jeść!




Zasady zdrowego odchudzania
ANNA LEWANDOWSKA

Aby schudnąć trzeba jeść!
Nie możesz się głodzić!
Jeśli drastycznie zmniejszysz ilość kalorii, Twój organizm zacznie magazynować to, co my dostarczysz zamieniając wszystko co zjesz w tkankę tłuszczową, aby zabezpieczyć się przed kolejna głodówką. Twój organizm to naprawdę sprytna machina, nie da się jej oszukać
Spożywaj pełnowartościowe posiłki, tym samym podkręcając metabolizm. Pamiętaj, że szwankujący metabolizm może być efektem niewłaściwej diety po wielu latach, bądź cierpliwy, aby wszystko odpowiednio naprawić.
Pamiętaj! Jedz białka, tłuszcze, węglowodany złożone. Jedz tyle, aby czuć się sytym, ale nie przejedzonym. Kalorie można dostarczyć w różny sposób. Staraj się komponować posiłki w taki sposób, by duża objętość pożywienia dawała Ci mniej kalorii. W tym pomogą oczywiście warzywa – na ogół mało kaloryczne, a wspaniale wypełniające i dające cenne witaminy i składniki mineralne.
Dbaj o odpowiednie nawodnienie. Staraj się pić 2-3 l wody dziennie.
Nie podjadaj! Jeśli podjadasz to oznacza, że Twój posiłek był ubogi w wartości odżywcze.
Dbaj o odpowiedni poziom spożywanych witamin i minerałów jak na przykład cynk, magnez, wapń, witaminy z grupy B , witamina D, kwasy tłuszczowe omega 3. Niedobory mogą doprowadzić do gorszego samopoczucia, braku energii, pogorszenia pracy układu pokarmowego, spowolnienia tempa metabolicznego.
Obserwuj swoje ciało – czujesz wzdęcia, zaparcia, gazy, bóle żołądka, problemy skórne po zjedzonym produkcie np. nabiale? Pomyśl o eliminacji tego produktu i wprowadzeniu jego zamienników.
Niech Twoje menu zawiera jak najwięcej zdrowych, ale różnych produktów. Wtedy będziesz mieć pewność, że dostarczasz organizmowi wszystkie składniki potrzebne do funkcjonowania.
Jedz warzywa, najlepiej sezonowe. Na surowo i na ciepło. Możesz je łączyć z białkiem lub z węglowodanami. Dużo rozmaitych warzyw w codziennej diecie pozytywnie nakręca!
Jedz mięsa gęste odżywczo (w tym podroby)
Jedz zdrowe ryby (tłuste)
Jedz tłuszcze (niezbędne w procesie trawienia jak i m. in. do przyswajania witamin) olej kokosowy, oliwa z oliwek, awokado, smalec, orzechy.
Jedz węglowodany złożone – przede wszystkim kasze.
Jedz kiszonki.

CZEGO UNIKAĆ?

Wyklucz z diety cukier.
Wyklucz z diety żywność wysoko przetworzoną oraz fast foody, kolorowe, słodzone napoje.
Zrezygnuj z glutenu lub mocno ogranicz jego spożycie, zwłaszcza tego pochodzącego z pszenicy.
Ogranicz spożycie nabiału z krowiego mleka.
Wyeliminuj produkty, na które masz nietolerancję pokarmowa.

JAK JEŚĆ?

Staraj się następująco łączyć produkty: węglowodany/tłuszcz + warzywa, tłuszcz + warzywa/tłuszcz i białko. Jeśli jesz chleb, to z masłem i ogórkiem, ale bez sera lub mięsa. (o tym pisałam w poprzednim numerze).
Nie popijaj posiłków, pij przynajmniej 30 minut przed jedzeniem i 30 minut po jego skończeniu.
Jeśli dobrze zbilansowana dieta oraz systematyczne treningi nie dają w dłuższym czasie rezultatów, warto w czasie odchudzania lekko ograniczyć kaloryczność potraw oraz zwracać większą uwagę na INDEKS GLIKEMICZNY produktów.
Jeśli masz kłopoty z utrzymaniem się w trybie zdrowego jedzenia, nie umiesz zrezygnować ze słodyczy, objadasz się nocami, jesz kompulsywnie lub często tracisz i odzyskujesz kilogramy – proponuję udanie się na terapię do psychiatry lub psychologa. Zaburzenia odżywiania bywają ciężką chorobą i warto je leczyć zanim taką się staną.
Odchudzając się powinieneś dostarczać mniej kalorii niż zużywasz. Ale nie wolno przekraczać minimalnego zapotrzebowania. Pamiętajmy bowiem, że sporo kalorii pochłania tzw. PPM – podstawowa przemiana materii, która obejmuje wszystkie procesy życiowe jakie zachodzą w organizmie, od poziomu przemian komórkowych poczynając, a na oddychaniu kończąc. Do obliczania PPM służą dość skomplikowane wzory uwzględniające płeć, wiek, aktualną masę ciała i wzrost, ale np. W Internecie można znaleźć kalkulatory obliczające PPM natychmiast po podaniu danych. Na wydatki energetyczne składa się też oczywiście aktywność ruchowa, więc trenując musimy jeść więcej, żeby organizm podołał wysiłkowi i żeby treningi nas nie wyniszczały.

----------

A tu ciekawy filmik:
Jak schudnąć? 5 Lifehacków

Blonde&Brunette




Brak komentarzy:

Obsługiwane przez usługę Blogger.